Fakta om varför förskola INTE är bra för barns språkutveckling
1. Förskolor i invandrartäta områden har ofta personal som pratar dålig svenska, eller som inte pratar svenska alls, eller barnets modersmål enligt Skolinspektionen.
2. Det första som tar stryk i en stor barngrupp är just språkutvecklingen. Och stora barngrupper har en majoritet av förskolorna. Buller, stress och för lite personal som inte hinner samspela med varje barn gör det svårt att stimulera språkutvecklingen. Barn lär sig språk både genom hörsel, men även genom synen och språket utvecklas i socialt samspel med en vuxen.
3. En studie vid Göteborgs universitet visar att förskolor generellt har en låg kvalitet när det gäller språkutvecklande aktiviteter.
4. Många barn har ett annat modersmål än svenska i invandrartäta områden, så därför pratar de hellre sitt modersmål med varandra än svenska, enligt studier.
5. En majoritet av alla barn med invandrarbakgrund har gått i förskola – och ändå lämnar de skolan med dåliga kunskaper i svenska och ofullständiga betyg, därför blir det bara pinsamt att påstå att förskola ger bra kunskaper i svenska eller bättre skolresultat.
Länkar:
Förskolor har generellt lågt kvalitet när det gäller språkutvecklande insatser
Språkstödjande insatser i förskolan i utsatta områden gav inte någon effekt
Skolinspektionen: Otillräcklig kvalitet på förskolor i socioekonomiskt svaga områden