AnknytningFamiljepolitikFörskolahemmaföräldrarInskolning

Forskning visar att de yngsta barnen i förskolan är mest stressade

USA, Nederländerna och Norge är några länder som forskat i flera år på vilken effekt förskola har på barn genom att mäta deras nivåer av stresshormonet kortisol. I Sverige har vi inte stressforskat på förskolebarn på 50 år. De forskare som ansökt om pengar har fått avslag, därför är det extra viktigt att sprida den forskning som faktiskt finns.

Trygg innan 3 är en forskningsstudie i Norge där forskare under flera år hittat mängder med intressanta saker kring förskolan som även svenska föräldrar borde få ta del av:

  • Långa dagar stressar barnen:  De barn som hade längst dagar i förskolan hade de högsta nivåerna av ihållande förhöjda nivåer av stresshormoner. Ju längre dagar barnet hade i förskolan – desto högre nivåer hade barnet.
  • Färre personal gav mer stressade barn: Fler barn än tre stycken barn på en pedagog visade sig ge ihållande förhöjda nivåer av kortisol hos barnen.
  • Stora barngrupper gav högre kortisolnivåer: De barn som gick i stora barngrupper hade högre nivåer av kortisol. Som en stor barngrupp räknas enligt forskning fler barn än 15 stycken.

Separationen stressar barnet
Separationsångesten när föräldrarna försvinner och lämnar barnet i förskolan och barnet inte vet att de kommer tillbaka, genererar förhöjda påslag av stresshormoner. Elisabet Solheim Buøen klinisk psykolog och forskare, säger i den norska tidningen Utbildningsnytt att för att barnet ska bli tryggt måste det gång på gång få uppleva att föräldrarna kommer tillbaka och personalen måste finns där för att trösta. Det är de må barnen som blir mest stressade av en separation.

Elisabet Solheim Buøen som lett forskningsprojektet Trygg innan 3 – ett projekt säger också att en inskolning inte kan klaras av på tre dagar. Något som Hemmaföräldrars nätverk har lyft tidigare i samband med metoden: tredagarsinskolning. En inskolningsmetod som inte bygger på forskning om små barns behov, utan som en förskollärare i Stockholm hittat på och som fått stor spridning.

I Sverige har vi inte stressforskat på dagisbarn sedan 70-talet
Redan 1974 genomförde professor Marianne Cederblad forskning på stresshormonet kortisol hos dagisbarn och såg att barnen hade förhöjda nivåer under hela dagen. När professor Frank Lindblad, Uppsala universitet, ville följa upp den studien 1994 fick han avslag när han ansökte om pengar. Och sedan dess har inte någon forskare i Sverige beviljats anslag när de velat forska på stressnivåer hos förskolebarn.

Lägre stressnivåer när barnen är hemma
Trygg innan 3 har dock undersökt stressnivåerna hos barn när de är hemma, respektiva i förskolan. 320 små barn har undersökts och det bekräftade tidigare resultat att stressnivåerna ökar när barnen är i förskolan, samtidigt som nivåerna sjunker när barnen är hemma. I en normal dygnsrytm ska kortisolnivån vara högre på morgonen för att sedan successivt sjunka under dagen. Det gör den inte för de barn som är i förskolan.

Ju längre dagar, desto högre nivåer
Det intressanta med den norska studien Trygg innan 3 är att den visar att de barn som hade flest timmar i förskolan hade den högsta nivån, vilket innebär att ju längre dagar barnet hade i förskolan – desto högre nivåer av stresshormonet kortisol visade mätningar. De yngsta barnen visade sig också drabbas hårdast och det under den period som den absolut största tillväxten av barnets hjärna sker. Forskning från USA har dessutom visat att förhöjda nivåer av stresshormoner deformerar hjärnans uppbyggnad, vilket kan vara en förklaring till den alarmerande ökning av barn med neuropsykiatriska symptom som vi ser hos barn idag, där Sverige ligger i topp.

Forskning visar att ett varaktigt förhöjt kortisolvärde kan leda till:

  • sämre immunförsvar
  • psykiska och kognitiva problem
  • lägre stresstålighet senare i livet (Lupien m.fl., 2009; Shonkoff & Levitt, 2010).

Personaltätheten i förskolan är också så viktig då forskning i Trygg innan 3 visat att fler än tre barn på en vuxen och dålig struktur under dagen, bidrar till att öka barnens stressnivåer. När barnen kommer hem så sjunker deras stressnivåer, men väl hemma kommer också reaktionerna hos barnen på all stress och de utagerar då på olika sätt. (Vilket dessvärre kan vara en förklaring till att många föräldrar känner att de inte riktigt orkar med sina barn och så vill de ha ännu mer tid i förskolan.)

Stress är skadligt för vuxna, men ännu mer skadligt för barn vars hjärnor är under utveckling. Det borde föranleda att även Sverige började forska på vilken effekt förskola har på barn, men istället föreslår man nu att göra den obligatorisk från tre års ålder – vilket är väldigt märkligt.

Skriv på namninsamlingen mot obligatorisk förskola och skolplikt från tre år
Vill du som förälder kunna ha en möjlighet att minska ditt barns tid i förskolan, eller hoppa över förskola helt – så är det viktigt att du skriver på vår namninsamling: Nej tack till skolplikt från tre års ålder!

Madeleine Lidman
Hemmaföräldrars nätverk

Läs också:

Changes in child-rearing and bonding
Stress hos små barn i barnehag og hjemme
Sluta lura föräldrar att snabba inskolningar är bra

Hemmaföräldern

Mamma till tre barn som arbetat för valfrihet i över 20 år och som aktivt arbetat för att stötta, inspirera och ge föräldrar modet att våga följa sin magkänsla och välja tid för barn och balans mellan familj och arbete.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *