Tillbaka

Synpunkter som framkommit under utredningsarbetet

 

Barnsäkerhetsdelegationen

Barnsäkerhetsdelegationen anser att barn på förskola och fritidshem ska omfattas av arbetsmiljölagen, då yngre barn och barn på fritidshem har samma behov av god arbetsmiljö som äldre och vuxna.

 

Delegationen pekar på en studie som visar att antalet skador hos förskolebarn har ökat (se studie från Norrlands universitetssjukhus). Det är därför angeläget att ett systematiskt miljöarbete genomförs inom förskolan utifrån barnets perspektiv.

 

Arbetarskyddsstyrelsen

I en skrivelse till näringsdepartementet år 2000 har man uttalat att det är önskvärt att utvidga arbetsmiljölagen till barn i förskoleverksamhet och skolbarnomsorg.

 

Skolverket

Skolverket har i tillsynsbeslut kritiserat brister när det gäller säkerhet och tillsyn i förskola, bl.a. med stöd av uttalanden från Justitieombudsmannen att verksamheten ska bedrivas i ordnade och säkra former. För närvarande inspekterar flera olika myndigheter olika aspekter av dessa frågor i förskolor och fritidshem. Trots det bedömer Skolverket att de lagliga möjligheterna i dag inte är tillräckliga för att bedriva och samordna tillsyn på ett effektivt sätt.

 

Socialstyrelsen

Socialstyrelsen anser att lagstiftning och tillsyn inte är heltäckande och tillfredställande när det gäller barn i förskola och fritidshem.

 

En viktig utgångspunkt bör vara att barnen är värnlösa och inte har valt förskola och fritidshem själva. Den som ansvarar för verksamheten bör därmed ha skyldighet att skydda barnen mot såväl fysiska som psykosociala risker.

 

Arbetsmiljöverket

Om Arbetsmiljöverket ska bedriva tillsyn av arbetsmiljön även för barnen i förskola och fritidshem krävs ökade resurser samt att kunskap om barns psykosociala hälsa och säkerhet i dessa miljöer tillförs.

 

Det Arbetsmiljöverket ställs inför i dag är huruvida arbetsmiljölagen eller föreskrifter kan användas för att begränsa barngruppernas storlek på daghem, på grund av att antalet barn påverkar personalens arbetsbelastning. Det är troligt att lagens utvidgade tillämpningsområde kan göra att ärenden som rör bemanningen, barngruppernas storlek etc på förskolan ökar och intensifieras. Med overheadkostnader inkluderade skulle den totala årskostnaden bli ca 2.900.000 kronor för tillsyn av barn miljö enbart i förskolor.

 

Sveriges kommuner

Sveriges kommuner och landsting anser inte att arbetsmiljölagen bör utvidgas till att omfatta barn i förskola och fritidshem. De anser att tillsynen kring miljön för dessa barn är god i dag och skyddsbehovet tillgodoses av redan befintliga kontrollsystem som t.ex. sociallagstiftning, hälsoskyddslagstiftning och skollagen. Sedan anser de att barnens psykosociala miljö kontrolleras genom den återkoppling som sker i utvecklingssamtal och genom föräldraenkäter där barnen, via sina föräldrar, får beskriva hur de upplever att det är att vara på dagis. Barnens egen uppfattning om hur de trivs fångas även upp genom återkoppling i form av t.ex. målningar och samtal med personalen.

 

Lärarnas Riksförbund/SACO

Lärarnas Riksförbund/SACO anser att det redan idag finns möjlighet att idka tillsyn enligt lag.

 

Skolledarna/SACO

Skolledarna/SACO anser att tanken att utse vuxna till företrädare för barnen i förskola och fritidshem inte förefaller vara en smidig lösning på önskan att öka säkerheten för de små barnen. De anser att svårigheter kan uppkomma när det gäller lojaliteter, till exempel i det fall lärare eller annan personal ska företräda barnen i gruppen eller enstaka barn, kan bli svåra att hantera.

 

TCO

TCO anser att så många har tillsynsansvar över förskole- och fritidhemsbarnens hälsa och säkerhet kan utgöra ett problem för personalens förståelse för de olika tillsynsmyndigheternas olika roller och uppdrag i dialogen med arbetsplatserna. TCO anser därför att tillsynen är bristfällig och har en positiv inställning till att arbetsmiljölagen utvidgas till barn i förskola och fritidshem.

 

BO

Barnombudsmannen anser inte att den nuvarande tillsynen ger ett tillräckligt skydd för barn i förskola och fritidshem. Det finns händelser i förskolan under de senaste åren där brister i rutiner orsakat allvarliga tillbud.

 

Barnombudsmannen anser att Arbetsmiljöverket har de bästa förutsättningarna för att utföra tillsyn på dessa områden. Varken Skolverket eller kommunerna har personal med tillräcklig kompetens på arbetsmiljöområdet. Vidare kan ifrågasättas om kommunerna ska utöva tillsyn över sina egna verksamheter bl.a. med beaktande av att tillsynens oberoende kan ifrågasättas på grund av jävsliknande situationer.

 

Kommunal/LO

 

Kommunal anser att arbetsmiljölagen bör utvidgas till barn i förskola och fritidshem. Eftersom Arbetsmiljöverket är en oberoende part är de lämpade att ha tillsyn över detta område.

 

Tjänsteföretagen/Svenskt näringsliv

Tjänsteföretagen, som representerar privata förskolor och skolor, säger nej till att arbetsmiljölagen ska omfatta barn på förskola och fritidshem

 

Ovanstående är endast ett utdrag av olika åsikter. Komplett information finns under länken: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/63279

 


 

Första sidan